Agresja i autoagresja u dziecka w spektrum - jak reagować i jak pomóc dziecku sobie z tym poradzić?
To szkolenie jest częścią konferencji "Dziecko w spektrum - z jakimi wyzwaniami mierzą się rodzice?"
W oparciu o wiedzę naukową i wieloletnią praktykę pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu dr Marta Koplejewska wyjaśni:
czym różni się agresja od przemocy i dlaczego to ważne w interpretowaniu zachowań dziecka,
jakie są typowe formy agresji i autoagresji u dzieci w spektrum (od bicia, gryzienia, drapania po uderzanie głową, wyrywanie włosów czy wkładanie przedmiotów do ust),
dlaczego zachowania te często wynikają z bezradności i przeciążenia, a nie z „manipulacji” czy złej woli,
jak rodzic może zareagować tu i teraz, żeby nie dolewać oliwy do ognia, a jednocześnie chronić dziecko i siebie.
To szkolenie łączy teorię z bardzo praktycznymi wskazówkami – takimi, które realnie da się zastosować w domu, w sklepie, na placu zabaw czy w drodze do szkoły.
Czego dowiesz się ze szkolenia?
-
Zrozumiesz podstawy: dowiesz się, czym jest agresja, autoagresja i tzw. „zachowania trudne” u dziecka w spektrum; czym różni się jednorazowy wybuch złości od utrwalonego wzorca zachowania, który wymaga wsparcia specjalistycznego.
-
Przyjrzysz się autoagresji bez tabu: jakie zachowania autoagresywne najczęściej pojawiają się u dzieci ze spektrum (uderzanie głową, gryzienie, drapanie, jedzenie niejadalnych przedmiotów, wyrywanie włosów, zgrzytanie zębami itp.); kiedy są szczególnie niebezpieczne i wymagają pilnej konsultacji.
-
Zrozumiesz, skąd to się bierze: jak na zachowania dziecka wpływają: przeciążenie bodźcami, sztywna potrzeba rutyny, nagłe zmiany planu, trudności w mówieniu o swoich potrzebach, ból czy dyskomfort; dlaczego każde zachowanie agresywne jest najpierw komunikatem, a dopiero potem problemem.
-
Nauczysz się obserwować, zamiast zgadywać: jak prowadzić prostą kartę obserwacji: co wydarzyło się przed wybuchem, co zrobiło dziecko, jak zareagowali dorośli; jak wyciągać z takich notatek wnioski i szukać wzorców („zawsze po hałaśliwym powrocie ze szkoły”, „zawsze przy odrabianiu lekcji”)
-
Dowiesz się, jak reagować w sytuacji kryzysu: jak zadbać najpierw o własne emocje, żeby móc uspokoić dziecko; kiedy przytulić, a kiedy raczej ograniczyć bodźce i dać dziecku przestrzeń; jak prostymi komunikatami („chodź ze mną”, „usiądźmy tutaj”, „teraz odpoczynek”) przeprowadzić dziecko przez trudną sytuację; jak odwrócić uwagę – zabawką, ruchem, zadaniem wymagającym koncentracji – nie bagatelizując przy tym uczuć dziecka.
-
Poznasz strategie zapobiegania wybuchom: jak tworzyć w domu „kącik wyciszenia” – bezpieczną przestrzeń z ulubionymi przedmiotami, które pomagają się zregulować; jak planować dzień, żeby zmniejszyć liczbę trudnych sytuacji (przewidywalność, uprzedzanie o zmianach, przerwy na odpoczynek);
jak rozmawiać z nauczycielami i terapeutami, by wspólnie wypracować spójne zasady.
To szkolenie pomoże Ci:
spojrzeć na swoje dziecko z większą empatią i spokojem,
lepiej rozumieć, co kryje się pod krzykiem, biciem czy autoagresją,
mieć w głowie konkretny plan działania zamiast poczucia bezradności („znowu to samo i nie wiem, co robić”),
zadbać o bezpieczeństwo dziecka – fizyczne i emocjonalne – nie rezygnując jednocześnie z granic.
Dzięki temu łatwiej będzie Ci rozpoznać, kiedy wystarczy domowa strategia, a kiedy warto sięgnąć po pomoc specjalisty.
dla nauczycieli, wychowawców i asystentów, którzy chcą spojrzeć na temat z perspektywy rodzica i domowego funkcjonowania dziecka.
Dla kogo jest to szkolenie?
-
dla rodziców i opiekunów dzieci w spektrum autyzmu, które: biją, gryzą, drapią, popychają innych, uderzają głową, szczypią się, gryzą własne ciało lub niszczą przedmioty;
-
dla rodziców, którzy podejrzewają spektrum, ale przede wszystkim widzą u dziecka zachowania agresywne lub autoagresywne i chcą je lepiej zrozumieć;
-
dla dziadków, opiekunów zastępczych i innych bliskich, którzy spędzają z dzieckiem dużo czasu;
-
dla nauczycieli, wychowawców i asystentów, którzy chcą spojrzeć na temat z perspektywy rodzica i domowego funkcjonowania dziecka.
Zaświadczenie ze szkolenia
-
Zaświadczenie
Materiały dodatkowe
-
Prezentacja ze szkolenia
-
Podcast
Każde z tych doświadczeń nauczyło mnie, jak ważne jest dostosowanie edukacji do potrzeb każdego dziecka, zwłaszcza tych z niepełnosprawnościami i deficytami rozwojowymi.
Poza pracą uwielbiam eksplorować moją kreatywność poprzez różne formy sztuki manualnej, szczególnie te związane z papierem. To moja forma relaksu i równowagi, która dodaje mi energii do podejmowania kolejnych wyzwań w mojej profesjonalnej drodze.
Tak jak i Ty, jestem również rodzicem i wiem, jak bardzo absorbująca jest to rola!
Opinie
-
Jasny przekaz, bardzo duża wiedza Pani prowadzącej szkolenie.Małgorzata S.
-
Praktyczne, sprawdzone podejście, dużo przykładów pomocnych w przeprowadzeniu kreatywnych zajęć i do "wyobrażenia" pozytywnych efektów zastosowanych działań w pracy z dzieckiem.Dorota H.
-
Doskonało przygotowanie, merytoryka oraz znajomość tematu. Wspaniałe szkolenie.Urszula S.
-
Uzyskałam wiedzę, która do tej pory była mi obca.Dorota G.
-
Wiedza została przekazana w ciekawy sposób i z zainteresowaniem jej słuchałam. Dziękuję bardzo.Barbara K.
-
Jasna forma przekazu, wszystko dokładnie wytłumaczone i poparte przykładami.Milena B.
-
Sposób prowadzenia, ciekawe pomysły na prace plastyczne z dziećmi, konkrety.Anna S.
-
Sposób przekazu, miło się słuchało, wiele nowych informacji, inspiracji do wykorzystania.Magdalena B.
Jak to działa?
Zakładasz darmowe konto
na Wsparciu Rodzica
Wykupujesz dostęp
do szkolenia
Otrzymujesz dostęp
do nagrania i wszystkich
bonusów na swoim koncie