Szukaj
Czas trwania:
51 min
Marta Koplejewska
Marta Koplejewska

Agresja i autoagresja u dziecka w spektrum - jak reagować i jak pomóc dziecku sobie z tym poradzić?

Korzyści:
Sprawdzona wiedza
uznana trenerka
specjalnie dla rodziców
39,00 zł

To szkolenie jest częścią konferencji "Dziecko w spektrum - z jakimi wyzwaniami mierzą się rodzice?"

Twoje dziecko uderza, gryzie, drapie, niszczy rzeczy albo… bije własną głową o podłogę czy ścianę? A Ty raz czujesz wstyd, raz bezradność, raz złość – i coraz częściej zastanawiasz się, „co ja robię źle”? To szkolenie pokaże Ci, że agresja i autoagresja u dziecka w spektrum nie są „złym charakterem” ani wychowawczą porażką rodzica, ale zachowaniem – sposobem radzenia sobie z przeciążeniem, lękiem, bólem, niezrozumieniem czy brakiem możliwości komunikacji.

W oparciu o wiedzę naukową i wieloletnią praktykę pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu dr Marta Koplejewska wyjaśni:

  • czym różni się agresja od przemocy i dlaczego to ważne w interpretowaniu zachowań dziecka,

  • jakie są typowe formy agresji i autoagresji u dzieci w spektrum (od bicia, gryzienia, drapania po uderzanie głową, wyrywanie włosów czy wkładanie przedmiotów do ust),

  • dlaczego zachowania te często wynikają z bezradności i przeciążenia, a nie z „manipulacji” czy złej woli,

  • jak rodzic może zareagować tu i teraz, żeby nie dolewać oliwy do ognia, a jednocześnie chronić dziecko i siebie.

To szkolenie łączy teorię z bardzo praktycznymi wskazówkami – takimi, które realnie da się zastosować w domu, w sklepie, na placu zabaw czy w drodze do szkoły.

Czego dowiesz się ze szkolenia?

  • Zrozumiesz podstawy: dowiesz się, czym jest agresja, autoagresja i tzw. „zachowania trudne” u dziecka w spektrum; czym różni się jednorazowy wybuch złości od utrwalonego wzorca zachowania, który wymaga wsparcia specjalistycznego.

  • Przyjrzysz się autoagresji bez tabu: jakie zachowania autoagresywne najczęściej pojawiają się u dzieci ze spektrum (uderzanie głową, gryzienie, drapanie, jedzenie niejadalnych przedmiotów, wyrywanie włosów, zgrzytanie zębami itp.); kiedy są szczególnie niebezpieczne i wymagają pilnej konsultacji.

  • Zrozumiesz, skąd to się bierze: jak na zachowania dziecka wpływają: przeciążenie bodźcami, sztywna potrzeba rutyny, nagłe zmiany planu, trudności w mówieniu o swoich potrzebach, ból czy dyskomfort; dlaczego każde zachowanie agresywne jest najpierw komunikatem, a dopiero potem problemem.

  • Nauczysz się obserwować, zamiast zgadywać: jak prowadzić prostą kartę obserwacji: co wydarzyło się przed wybuchem, co zrobiło dziecko, jak zareagowali dorośli; jak wyciągać z takich notatek wnioski i szukać wzorców („zawsze po hałaśliwym powrocie ze szkoły”, „zawsze przy odrabianiu lekcji”)

  • Dowiesz się, jak reagować w sytuacji kryzysu: jak zadbać najpierw o własne emocje, żeby móc uspokoić dziecko; kiedy przytulić, a kiedy raczej ograniczyć bodźce i dać dziecku przestrzeń; jak prostymi komunikatami („chodź ze mną”, „usiądźmy tutaj”, „teraz odpoczynek”) przeprowadzić dziecko przez trudną sytuację; jak odwrócić uwagę – zabawką, ruchem, zadaniem wymagającym koncentracji – nie bagatelizując przy tym uczuć dziecka.

  • Poznasz strategie zapobiegania wybuchom: jak tworzyć w domu „kącik wyciszenia” – bezpieczną przestrzeń z ulubionymi przedmiotami, które pomagają się zregulować; jak planować dzień, żeby zmniejszyć liczbę trudnych sytuacji (przewidywalność, uprzedzanie o zmianach, przerwy na odpoczynek);

    jak rozmawiać z nauczycielami i terapeutami, by wspólnie wypracować spójne zasady.

To szkolenie pomoże Ci:

  • spojrzeć na swoje dziecko z większą empatią i spokojem,

  • lepiej rozumieć, co kryje się pod krzykiem, biciem czy autoagresją,

  • mieć w głowie konkretny plan działania zamiast poczucia bezradności („znowu to samo i nie wiem, co robić”),

  • zadbać o bezpieczeństwo dziecka – fizyczne i emocjonalne – nie rezygnując jednocześnie z granic.

Dzięki temu łatwiej będzie Ci rozpoznać, kiedy wystarczy domowa strategia, a kiedy warto sięgnąć po pomoc specjalisty.

dla nauczycieli, wychowawców i asystentów, którzy chcą spojrzeć na temat z perspektywy rodzica i domowego funkcjonowania dziecka.

Dla kogo jest to szkolenie?

  • dla rodziców i opiekunów dzieci w spektrum autyzmu, które: biją, gryzą, drapią, popychają innych, uderzają głową, szczypią się, gryzą własne ciało lub niszczą przedmioty;

  • dla rodziców, którzy podejrzewają spektrum, ale przede wszystkim widzą u dziecka zachowania agresywne lub autoagresywne i chcą je lepiej zrozumieć;

  • dla dziadków, opiekunów zastępczych i innych bliskich, którzy spędzają z dzieckiem dużo czasu;

  • dla nauczycieli, wychowawców i asystentów, którzy chcą spojrzeć na temat z perspektywy rodzica i domowego funkcjonowania dziecka.

Agresja i autoagresja – co naprawdę widzimy?
Jak myśli i odczuwa dziecko w spektrum?
Najczęstsze formy agresji i autoagresji u dzieci w spektrum
Skąd się biorą wybuchy?
Jak reagować „tu i teraz”, gdy dziecko się rani albo atakuje innych?
Domowe strategie na co dzień

Zaświadczenie ze szkolenia

W pakiecie ze szkoleniem otrzymasz zaświadczenie.
  • Zaświadczenie

Materiały dodatkowe

W pakiecie ze szkoleniem otrzymasz materiały dodatkowe.
  • Prezentacja ze szkolenia
  • Podcast
Marta Koplejewska
Twoje szkolenie poprowadzi
Marta Koplejewska
Jako nauczyciel dyplomowany i rzeczoznawca podręczników z fizyki, zawsze szukałam sposobów, aby nauka była bardziej przystępna i ekscytująca. Obroniłam również doktorat z pedagogiki specjalnej.

Każde z tych doświadczeń nauczyło mnie, jak ważne jest dostosowanie edukacji do potrzeb każdego dziecka, zwłaszcza tych z niepełnosprawnościami i deficytami rozwojowymi.

Poza pracą uwielbiam eksplorować moją kreatywność poprzez różne formy sztuki manualnej, szczególnie te związane z papierem. To moja forma relaksu i równowagi, która dodaje mi energii do podejmowania kolejnych wyzwań w mojej profesjonalnej drodze.

Tak jak i Ty, jestem również rodzicem i wiem, jak bardzo absorbująca jest to rola!

Opinie

Co inni mówią o szkoleniach Ekspertki?
  • Jasny przekaz, bardzo duża wiedza Pani prowadzącej szkolenie.
    Małgorzata S.
  • Praktyczne, sprawdzone podejście, dużo przykładów pomocnych w przeprowadzeniu kreatywnych zajęć i do "wyobrażenia" pozytywnych efektów zastosowanych działań w pracy z dzieckiem.
    Dorota H.
  • Doskonało przygotowanie, merytoryka oraz znajomość tematu. Wspaniałe szkolenie.
    Urszula S.
  • Uzyskałam wiedzę, która do tej pory była mi obca.
    Dorota G.
  • Wiedza została przekazana w ciekawy sposób i z zainteresowaniem jej słuchałam. Dziękuję bardzo.
    Barbara K.
  • Jasna forma przekazu, wszystko dokładnie wytłumaczone i poparte przykładami.
    Milena B.
  • Sposób prowadzenia, ciekawe pomysły na prace plastyczne z dziećmi, konkrety.
    Anna S.
  • Sposób przekazu, miło się słuchało, wiele nowych informacji, inspiracji do wykorzystania.
    Magdalena B.

Jak to działa?

15s

Zakładasz darmowe konto
na Wsparciu Rodzica

5 min

Wykupujesz dostęp
do szkolenia

15 min

Otrzymujesz dostęp
do nagrania i wszystkich
bonusów na swoim koncie