Powtarzalne zachowania i przywiązanie do rutyny – jak pomagają dziecku w spektrum radzić sobie z trudnym światem
To szkolenie jest częścią konferencji "Dziecko w spektrum - z jakimi wyzwaniami mierzą się rodzice?"
To szkolenie pokaże Ci, jak zrozumieć i wykorzystać stereotypie i rutyny jako narzędzia budujące stabilność i poczucie bezpieczeństwa.
Dzieci w spektrum często wykorzystują stereotypie (zachowania powtarzalne, rytualne) oraz przywiązanie do rutyny po to, by uregulować emocje, złagodzić lęk i znaleźć spokój w chaosie bodźców. Badania wskazują, że stereotypie mogą działać jako mechanizm samoregulacyjny - pomagają w modulowaniu stanów sensorycznych i emocjonalnych.
Równie istotne są rutyny: przewidywalność daje dziecku kontrolę nad otoczeniem, zmniejsza lęk związany z niepewnością i pomaga unikać przeciążenia poznawczego. Dlatego celem szkolenia jest pokazanie, jak wyważyć akceptację stereotypii i rutyn z elastycznością, żeby dziecko mogło stopniowo rozszerzać swoje granice bez poczucia zagrożenia.
W trakcie szkolenia zaprezentujemy konkretne strategie: jak rozpoznawać funkcje stereotypii (czy to sensoryczny przepływ, regulacja emocji, stymulacja) i jak wprowadzać drobne zmiany w rutynie, by rozwijać elastyczność. Pokażemy też, kiedy i jak – ostrożnie i świadomie – ograniczać stereotypie, które przeszkadzają w funkcjonowaniu (np. podczas nauki lub aktywności społecznych).
Dowiemy się także, jak współpracować z dzieckiem w planowaniu zmian w rutynie – unikać presji i daleko idącego wymuszania, a zamiast tego budować poczucie bezpieczeństwa i udziału.
Czego dowiesz się ze szkolenia
-
Co kryje się za stereotypiami: ich możliwe funkcje (samoregulacja, sensoryka, redukcja lęku).
-
Jak rutyna i rytuały pomagają dziecku w spektrum radzić sobie z nieprzewidywalnością i stresem.
-
Jak rozpoznawać, czy dany stereotyp lub rutyna działa na korzyść dziecka, czy przeszkadza (np. w nauce, kontakcie społecznym).
-
Strategie elastyfikacji rutyny: stopniowe wprowadzanie wariantów, informowanie wcześniej, wspólne planowanie.
-
Jak delikatnie modyfikować stereotypie, które są przeszkodą — przy jednoczesnej akceptacji tych, które wspierają dziecko.
-
Jak rozmawiać z dzieckiem o potrzebach rutyny i stereotypii, by czuło się rozumiane, a nie kwestionowane.
Dlaczego warto?
Ten kurs pomoże Ci przejść od frustracji do zrozumienia — byś potrafił/a wspierać rozwój elastyczności, nie odbierając dziecku poczucia bezpieczeństwa.
Otrzymasz praktyczne narzędzia i strategie, które pozwolą Ci towarzyszyć dziecku w rozszerzaniu strefy komfortu — bez presji i bez eskalacji konfliktów.
To szkolenie może być punktem zwrotnym w relacji — zamiast walki o zmianę, zaczniesz budować współpracę i wzajemne zaufanie.
Dla kogo jest to szkolenie
-
Dla rodziców i opiekunów dzieci w spektrum, które przejawiają intensywne stereotypie i/lub silną potrzebę rutyny.
-
Dla rodziców, którzy próbują ograniczyć stereotypie, ale boją się szkodzić dziecku, odebrać mu mechanizm wsparcia.
-
Dla terapeutów, pedagogów i nauczycieli, którzy chcą lepiej rozumieć rolę rutyny i stereotypii oraz wprowadzać zmiany wspierające, a nie narzucające.
-
Dla wszystkich, którzy pragną, by życie dziecka w spektrum było mniej napięte, a bardziej przewidywalne i zrównoważone — przy jednoczesnym rozwoju elastyczności.
Zaświadczenie ze szkolenia
-
Zaświadczenie
Materiały dodatkowe
-
Prezentacja ze szkolenia
-
Podcast
Każde z tych doświadczeń nauczyło mnie, jak ważne jest dostosowanie edukacji do potrzeb każdego dziecka, zwłaszcza tych z niepełnosprawnościami i deficytami rozwojowymi.
Poza pracą uwielbiam eksplorować moją kreatywność poprzez różne formy sztuki manualnej, szczególnie te związane z papierem. To moja forma relaksu i równowagi, która dodaje mi energii do podejmowania kolejnych wyzwań w mojej profesjonalnej drodze.
Tak jak i Ty, jestem również rodzicem i wiem, jak bardzo absorbująca jest to rola!
Opinie
-
Jasny przekaz, bardzo duża wiedza Pani prowadzącej szkolenie.Małgorzata S.
-
Praktyczne, sprawdzone podejście, dużo przykładów pomocnych w przeprowadzeniu kreatywnych zajęć i do "wyobrażenia" pozytywnych efektów zastosowanych działań w pracy z dzieckiem.Dorota H.
-
Doskonało przygotowanie, merytoryka oraz znajomość tematu. Wspaniałe szkolenie.Urszula S.
-
Uzyskałam wiedzę, która do tej pory była mi obca.Dorota G.
-
Wiedza została przekazana w ciekawy sposób i z zainteresowaniem jej słuchałam. Dziękuję bardzo.Barbara K.
-
Jasna forma przekazu, wszystko dokładnie wytłumaczone i poparte przykładami.Milena B.
-
Sposób prowadzenia, ciekawe pomysły na prace plastyczne z dziećmi, konkrety.Anna S.
-
Sposób przekazu, miło się słuchało, wiele nowych informacji, inspiracji do wykorzystania.Magdalena B.
Jak to działa?
Zakładasz darmowe konto
na Wsparciu Rodzica
Wykupujesz dostęp
do szkolenia
Otrzymujesz dostęp
do nagrania i wszystkich
bonusów na swoim koncie