Trudne zachowania u dzieci w spektrum – jak radzić sobie z agresją, wybuchami złości czy zachowaniami kompulsywnymi?
Autyzm to niezwykle złożone spektrum, obejmujące zarówno osoby wymagające intensywnej pomocy, jak i te wysokofunkcjonujące, które realizują się zawodowo i kończą wyższe studia. Jednak niezależnie od poziomu funkcjonowania, trudne zachowania, takie jak napady złości, agresja czy autoagresja, są codziennością niemal połowy osób z autyzmem. To oznacza, że trudne i specyficzne zachowania to wyzwania, z którymi wielu rodziców dzieci w spektrum autyzmu zmaga się na co dzień.
Czego dowiesz się ze szkolenia?
-
Zrozumienie „dlaczego”: poznasz typowe funkcje zachowań (uwaga, kontakt, korzyść, ucieczka, samoregulacja, zabawa) oraz przyczyny: przeciążenie sensoryczne, zmiany rutyny, trudności komunikacyjne, gorsze samopoczucie czy zbyt wysokie wymagania.
-
Diagnoza sytuacji: nauczysz się krok po kroku stosować analizę ABC (co było przed, co dziecko zrobiło, co wydarzyło się po) i oceniać częstotliwość, intensywność i czas trwania zachowania.
-
Działanie „tu i teraz”: bezpieczna postawa i mowa ciała, właściwy dystans, uważne słuchanie, spokojny ton, ograniczenie kontaktu wzrokowego, przekierowanie uwagi — wszystko po to, by deeskalować sytuację.
-
Plan na przyszłość: jak tworzyć proaktywne plany wsparcia (PBS wg La Vigne’a), wzmacniać zachowania pożądane, stosować planowane ignorowanie, „czyste konto”, a także system żetonowy i Kodeks Złości (jasne: co mogę, czego nie wolno i jakie są konsekwencje).
-
Sensoryka w praktyce: rozpoznasz, czy u dziecka dominuje nadreaktywność, podreaktywność czy poszukiwanie bodźców, nauczysz się organizować strefę wyciszenia/bezpieczną, korzystać z prostych aktywności i pomocy (np. kołderka obciążeniowa, materiały do gniecenia, ruch).
Trudne zachowania u dzieci w spektrum autyzmu mogą przybierać bardzo różne formy: napady złości (np. krzyk, płacz, tupanie, rzucanie się na ziemię), agresja i autoagresja, demonstracje, zachowania kompulsywne (np. powtarzanie jednej czynności), wycofanie się.
Trudne zachowania dziecka w spektrum autyzmu nie są „złośliwością” czy „brakiem wychowania” – najczęściej są one wyrazem przeciążenia, frustracji albo niemożności zakomunikowania swoich potrzeb. Oto, co najczęściej kryje się za tymi zachowaniami: nadwrażliwość sensoryczna, trudności z komunikacją, zmiana planu, niespodziewana sytuacja czy przerwanie rutyny, trudności w rozumieniu emocji (swoich i cudzych).
Podczas spotkania nauczysz się rozpoznawać wyzwalacze, analizować sytuacje w modelu ABC i stosować proaktywne (zapobiegające) oraz reaktywne (bezpieczne „na gorąco”) strategie — tak, aby wspierać dziecko i jednocześnie zadbać o spokój w domu.
Webinar „Trudne zachowania u dzieci w spektrum” to praktyczne wsparcie dla rodziców, którzy chcą lepiej rozumieć i reagować na wybuchy złości, agresję czy zachowania kompulsywne u swoich dzieci. Prowadzone przez Annę Bielak-Bajdę szkolenie oferuje konkretne narzędzia i strategie, które pomagają w codziennym życiu z dzieckiem w spektrum autyzmu.
Dzięki uczestnictwu w tym webinarze zdobędziesz wiedzę na temat przyczyn trudnych zachowań, nauczysz się rozpoznawać sygnały ostrzegawcze oraz poznasz skuteczne techniki interwencji. To doskonała okazja, by zyskać pewność siebie w reagowaniu na wyzwania wychowawcze i stworzyć dla swojego dziecka bezpieczne oraz wspierające środowisko.
Dlaczego warto?
-
1
Szkolenie poprowadzi Anna Bielak-Bajda, specjalistka w dziedzinie oligofrenopedagogiki i terapii. To również trenerka, której webinary, zarówno na platformie Wsparcie rodzica, jak i Edumaster, zgromadziły już tysiące rodziców i nauczycieli.
-
2
Podczas spotkania prowadząca nie tylko przekazuje wiedzę, ale także odpowiada na pytania uczestników, dzieląc się swoim doświadczeniem. Uczestnicy cenią ją za praktyczne rady i jasne przykłady z życia, które można wdrożyć od razu.
-
3
Po szkoleniu będzie można skorzystać z oferty specjalnej i w promocyjnej cenie zakupić m.in. dostęp do całego modułu szkoleniowego dla rodziców o spektrum autyzmu.
Zaświadczenie ze szkolenia
-
Zaświadczenie
Materiały dodatkowe
-
Prezentacja ze szkolenia
-
Checklista dla rodziców
-
Podcast
Ukończyłam pedagogikę specjalną i studia doktoranckie w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, gdzie moje badania skupiały się na edukacji integracyjnej i włączającej.
Poza bezpośrednią pracą z dziećmi w placówkach integracyjnych, prowadzę wykłady na Akademii Pedagogiki Specjalnej i warsztaty dla przyszłych logopedów na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Cieszę się, mogąc dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem, pomagając kształcić przyszłe pokolenia specjalistów.
Opinie
-
Pani prowadząca bardzo fajnie przedstawiła zagadnienie wynikające z tematu szkolenia. Ogólnie jestem zadowolona pod każdym względem. Duży plus dla prowadzącejAgnieszka O.
-
Podobał mi się sposób przekazania wiedzy na temat szkolenia.Barbara Z.
-
Podawane były same konkretne sprawy związane z tematyką i super przykłady ćwiczeń z dziećmi. Dziękuję i pozdrawiam.Anna K.
-
Wiele informacji podanych w pigułce. Dzięki Wam poznałam mnóstwo fajnych zabaw i praktycznych ćwiczeń. Świetne szkolenie.Karina R.
-
Rzeczowość, konkretyzm. Prowadząca odpowiedziała na wszystkie zadane pytania.Agnieszka R.
-
Poziom wiedzy prowadzącej celujący! Ogrom pracy, rzetelne podejście do tematu. Rozwinięcie bardzo wielu wątpliwości. Chyba wszyscy tego potrzebowaliśmy. Fantastycznie poprowadzone szkolenie!Anna R.
-
Bardzo szeroko ujęty temat, a jednocześnie konkretne przykłady ilustrujące zagadnienie.Hanna Z.
-
Teoria niezbędna, uporządkowane treści, mnogość ćwiczeń na każdy zakres trudności dziecka. Doskonały przekaz prowadzącej.Halina C.
Jak to działa?
Zakładasz darmowe konto
na Wsparciu Rodzica
Wykupujesz dostęp
do szkolenia
Otrzymujesz dostęp
do nagrania i wszystkich
bonusów na swoim koncie